• Profil Bahagian
  • Visi, Misi dan Objektif
  • Fungsi
  • Carta Bahagian
  • Aktiviti

Bahagian Pengurusan Maklumat
Aras G, Bangunan Perak Darul Ridzuan,
Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab,
30000 Ipoh Perak

Tel: 05-2095000 samb. 5071
Faks: 05-2414869
Md Ali bin Aziz
Setiausaha Bahagian
Bahagian Pengurusan Maklumat
 

VISI

Membantu kerajaan Negeri Perak mempertingkatkan dan memperkemaskan sistem penyampaian perkhidmatan awam melalui ICT.


MISI

  1. Memastikan infrastruktur rangkaian ICT untuk semua jabatan dan agensi kerajaan Negeri Perak berfungsi secara berterusan.
  2. Menyokong dan memastikan sistem aplikasi semua jabatan agensi kerajaan Negeri Perak berjalan dengan lancar.


OBJEKTIF

Memodenisasikan pentadbiran kerajaan dalam meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian pentadbiran Negeri Perak supaya lebih efektif dan efisyen.

FUNGSI

  1. Merancang, menyelaras dan mengurus perlaksanaan Program ICT peringkat Negeri Perak.
  2. Membangun, melaksana, menyenggara dan memberi khidmat rundingcara mengenai Infostruktur dan Infrastruktur ICT Negeri Perak.
  3. Menyediakan kemudahan infrastruktur rangkaian Negeri Perak (PerakNet) bagi memastikan infrastruktur rangkaian ICT untuk semua jabatan dan agensi kerajaan Negeri Perak berfungsi secara berterusan.
  4. Bertindak sebagai urusetia/ keanggotaan jawatankuasa ICT Peringkat Negeri Perak.

Klik carta di atas untuk paparan lebih jelas.

Latihan Joomla 3.1 - Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

Baru-baru ini syarikat Mu.my! telah dijemput untuk memberikan latihan asas hingga ke tahap sederhana mengenai Joomla! 3.1 di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Latihan ini berlangsung pada 9 Oktober - 11 oktober, 2013 dan dihadiri oleh 30 peserta dari pelbagai jabatan kerajaan negeri. Kursus 3 hari meliputi topik-topik asas Joomla! 3.x dan topik yang sederhana seperti CSS, Firebug Kod Penyuntingan dan mewujudkan akhiran anda sendiri.Baca lagi...

Lawatan Kerja ke Jabatan Perdana Menteri Malaysia, Putrajaya

Lawatan kerja ke Jabatan Perdana Menteri Malaysia, Putrajaya telah dilakukan pada 4 Februari 2014. Lawatan tersebut telah disertai seramai enam (6) orang staf Bahagian Pengurusan Maklumat, Pejabat SUK Perak. Tujuan lawatan tersebut diadakan adalah untuk mempelajari dan menambah pengetahuan berkaitan kaedah pelaksanaan Prosedur Pengukuran Keberkesanan Kawalan ISMS terutamanya berkaitan Security Metrics.

Kursus Pengendalian Laman Web/Portal bagi Enam (6) Agensi di Negeri Perak.

Kursus Pengendalian Laman Web/Portal bagi Enam (6) Agensi di Negeri Perak telah dilaksanakan pada 17 – 21 Mac 2013 di Bilik Latihan Komputer, Bahagian Pengurusan Maklumat, Pejabat SUK Perak. Kursus tersebut telah dihadiri oleh:

  1. Galeri Sultan Azlan Shah / Muzium Negeri Perak
  2. Jabatan Pertanian Negeri Perak
  3. Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Darul Ridzuan
  4. Jabatan Perhutangan Negeri Perak
  5. Jabatan Kerja Raya Negeri Perak
  6. Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Perak

Melalui kursus tersebut, para peserta telah didedahkan kaedah pembangunan dan mentadbir laman web/portal masing-masing dengan menggunakan perisian Joomla.

Portal Rasmi Pejabat Perdana Menteri Malaysia tpm ksn mb mygov MAMPU 1msia mysmsperak Like Page SUK Perak
Ke podcast feed atau Dengarkan podcast kami
info_web Info Web
Akses Kepada Portal

capaianCapaian Masa :
0.35 saat

kemasKemaskini Terakhir :
23-04-2014 06:58
info_web Statistik Pelawat
Jumlah kehadiran pelawat


item    Hari Ini378
item    Semalam450
item    Minggu Ini1349
item    Bulan Ini7233
item    Keseluruhan3151244