8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik : 1 April 2016

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik
Penerima-penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2015 bergambar kenangan bersama YAB Dato' Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

IPOH, 1 APRIL 2016 - YB Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan menyeru penjawat awam khususnya di Negeri Perak agar menerapkan nilai-nilai seperti keterbukaan, turun padang, musyawarah, kekitaan serta perkongsian strategik yang sering ditonjolkan dalam kepimpinan YAB Menteri Besar Perak kerana ia merupakan pembolehutama dalam menentukan kejayaan konsep Merakyatkan Perkhidmatan Awam.

“Program pemukiman YAB Menteri Besar Perak yang telah dilaksanakan baru-baru ini telah menjadi penanda aras, apabila pendekatan ini terbukti adalah yang terbaik, bagi mendekatkan diri serta merakyatkan perkhidmatan awam terus kepada rakyat. Program ini menuntut komitmen sepenuhya dari semua penjawat awam supaya hasrat YAB Menteri Besar untuk sama-sama menghayati denyut nadi masyarakat dapat dirasai.”kata YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan ketika  menyampaikan ucapan sempena Maljis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) Tahun 2015 yang berlangsung di Dewan Bankuet Bangunan Perak Darul Ridzuan.

Dalam ucapan beliau, YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan turut menyeru agar semua penjawat awam di Negeri Perak mempraktikkan lapan prinsip yang disarankan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia ketika Majlis Persada Perkhidmatan Awam (MAPPA) Ke-14 iaitu bagi melahirkan penjawat awam terbaik. YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan berkata,  8 prinsip tersebut adalah :-

  1. BERILMU - Penjawat awam hendaklah sentiasa memastikan mereka sentiasa berilmu pengetahuan, kreatif, inovatif dan mampu menjadi contoh kepada masyarakat.
  2. KEBOLEHPERCAYAAN – penjawat awam harus menyelami serta mempraktikkan sifat jujur, amanah, integriti, dan diyakini serta mempunyai nilai – nilai murni sejagat yang dipercayai oleh masyarakat.
  3. BUDAYA AMALAN KERJA TERBAIK – Penjawat awam harus bersungguh dan sentiasa serius dalam pekerjaan, fokus, disiplin, tepati masa dan mempunyai kemahiran serta kompetensi tinggi supaya dilihat sebagai satu kumpulan yang dinamik, progresif dan berupaya mendepani masalah.
  4. SEMANGAT PATRIOTIK – Penjawat awam harus mempunyai perasaan mencintai dan memiliki perjuangan patriotik untuk memartabatkan negara.
  5. BUDAYA KEBERHASILAN YANG BERTERASKAN OUTCOME BASE – Iaitu keperluan bagi penjawat awam untuk meningkatkan mutu dan kualiti kerja yang bersandarkan kepada petunjuk prestasi utama (KPI) dalam menghasilkan prestasi kerja yang unggul dan cemerlang.
  6. BUDAYA KREATIVITI DAN INOVASI – Penjawat awam perlu menampilkan pelaksanaan tugas yang lebih kreatif dan inovatif  bagi menyahut cabaran untuk memenuhi jangkaan rakyat yang semakin bertambah, pelbagai dan sentiasa berubah.
  7. NILAI TAMBAH DAN KOMPETENSI – Penjawat awam perlu dari semasa ke semasa berusaha untuk meningkatan kemahiran diri.
  8. PEMUAFAKATAN KERJA – Semua penjawat awam harus bergerak sebagai satu pasukan , meninggalkan amalan kerja secara silo. Semua pihak perlu muafakat dan saling bantu-membantu.

Dalam masa sama, YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan juga turut berpesan agar penjawat awam di negeri Perak perlu menghindari beberapa tabiat buruk  di dalam perkhidmatan awam seperti penafian  dimana penjawat-penjawat awam sentiasa  menafikan tentang kelemahan-kelemahan tadbir urus yang diadukan, sikap sombong, sifat mudah berpuas hati, kebergantungan terhadap orang lain, dan nilai (value) yang menegaskan tanggungjawab pelaksanaan tugas dengan penuh akauntabiliti.

Diakhir ucapan beliau , YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan turut mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada kesemua 84 orang pegawai yang menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Tahun 2016 dan beliau  berharap agar semua penerima akan lebih cemerlang sebagai peneraju perubahan ke arah transformasi perkhidmatan awam Negeri Perak.

Kesemua penerima APC Tahun 2015 menerima Sijil Simpanan Premium dan Sijil Anugerah Cemerlang yang disampaikan sendiri oleh YAB Menteri Besar Perak, Dato’ Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

Penerima-penerima yang terpilih merupakan, anggota penjawat awam daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri(54 orang), Pejabat Kewangan Negeri Perak(8), Jabatan Mufti Perak( 3), Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Perak(11) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Perak(8)  yang telah mempamerkan prestasi cemerlang dalam perkhidmatan sepanjang tahun 2015.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan ketika menyampaikan ucapan sempena Majlis APC Tahun 2015 di Dewan Bankuet.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

YBhg. Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Dato' Haji Abu Bakar Bin Haji Said mewakili kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang menerima Anugerah Sijil Terampil 2015.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

Puan Mai Nurulhuda Binti M Azhar dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri  menerima Sijil Anugerah APC Tahun 2015 yang disampaikan oleh YAB Dato' Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

Timbalan Pengarah (Pendaftaran) Pejabat Tanah dan Galian Perak, En Zulazlan Bin Abu Hassan menerima Sijil APC 2015 disampaikan YAB Menteri Besar Perak.
8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik Penerima APC 2015 menerima ucapan tahniah daripada YAB Menteri Besar Perak, Dato' Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

Sumber: Korporat, SUK Perak.

Copyright © 2020 Perak State Government. Last Updated : Thursday 25 April 2024, 13:27:29.
Best Display: 1600 x 900 Pixels via Mozilla Firefox at RESPONSIVE SET UP.
Senarai Direktori
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DISINI >>
Galeri Arkib

Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

 

Statistik / Perangkaan

Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
ppp Kajian Kepuasan Pekerja
QR Code
qrms

https://www.perak.gov.my

Pautan Agensi

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBhg. Dato' Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha, Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor, Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat di beberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Penyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Data Terbuka
Data Terbuka Bagi Tahun 2022
# SET DATA
1. Kes-Kes Lembaga Rayuan Negeri Perak Plan Malaysia
2. Lokasi Penginapan Di Negeri Perak
3. Kadar Bayaran Salinan Digital Rancangan Pemajuan Plan Malaysia
4. Guru Agama Dakwah Jabatan Agama Islam Perak
5. Garis Panduan Perancangan (GPP) Yang Diterima Pakai Oleh Negeri Perak
6. Statistik Gunatanah Negeri Perak Plan Malaysia
7. Senarai Pengredan Premis Makanan PBT Negeri Perak
8. Senarai Pasar Awam, Pasar Sehari, Pasar Malam, Pasar Lambak Dan Pasar Tani Pihak Berkuasa Tempatan.
9. Senarai Alamat Pejabat JPS Perak
10. Status Pewartaan Rancangan Pemajuan Negeri Perak Oleh Plan Malaysia

 

Data Terbuka Bagi Tahun 2021
# SET DATA
1. Maklumat Permohonan Iklan Jawatan Kosong SPA Perak
2. Senarai YB Pegawai Kewangan Negeri
3. Penyata Akaun Hasil Disatukan
4. Nama Sungai-Sungai Di Negeri Perak
5. Senarai Projek Perumahan Rakyat (PPR) Negeri Perak
6. Penolong Pendaftar Nikah Negeri Perak
7. Senarai Lesen Penginapan, Hotel Yang Berdaftar Dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Negeri Perak
8. Statistik Pegawai Yang Mempunyai Kelayakan Profesional (Ir, Ar, Sr) Jabatan Kerja Raya Perak
9. Senarai Tempat Pelancongan Di Negeri Perak
10. Senarai Pemungut Derma Kelulusan Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak (MAIPk)
11. Penerima Kad Perak Prihatin Mengikut Daerah
12. Statistik Penjawat Awam Negeri Perak ke Luar Negara Mengikut Gred Jawatan
13. Statistik Penjawat Awam Negeri Perak ke Luar Negara Mengikut Bulan Dan Negara
14. Statistik Penjawat Awam Negeri Perak ke Luar Negara Mengikut Jenis Lawatan

 

Sila Klik Disini Senarai Data Terbit Keseluruhan Bagi Kerajaan Negeri Perak

Agency Links

People's Complaints

Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

We will reply all post within 5 working days. Thank you.

Click Here: e-Aduan Perak

Directory List
Perak SUK Office Staff Directory System
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
Open Data
Open Data 2021
# DATA SET
1. Information on Applications for Perak PSC Job Vacancy Advertisements
2. List of State Financial Officers
3. Consolidated Revenue Account Statements
4. Names of Rivers in Perak
5. List of Perak People's Housing Projects (PPR)
6. Perak State Assistant Registrar of Marriages
7. List of Licensed Accommodations, Hotels Registered with the Perak Local Authorities (PBTs)
8. Statistics of Public Works Department Officers with Professional Qualifications (Ir, Ar, Sr)
9. List of Tourist Attractions in Perak
10. List of Donation Collectors Approved by the Perak Islamic Religious and Malay Customs Council (MAIPk)
11. Perak Prihatin Card Recipients According to Districts.
12. Statistics of Perak Civil Servants to Overseas According to Post Grade
13. Statistics of Perak Civil Servants to Overseas According to Month and Country
14. Statistics of Perak Civil Servants to Overseas According to Types of Visit

 

Open Data 2020
# DATA SET
1. PLANMalaysia@Perak List of Methods and Enactments
2. Planning Guidelines (GPP) and Planning Standards (PP) in Perak
3. Payment Rate for Search and Supply of Perak Geospatial Information - GIS
4. Perak Livestock Census
5. List of Water-Gates in Perak
6. List of Telemetry Stations in Perak
7. List of Pump Houses in Perak
8. List of Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) Wakaf Cemetery Land
9. List of Agriculture Training Centres
10. List of District and Area Agriculture Offices
11. List Of Perak State Sports Training Centres
12. Statistics Of Local Authority Councillors
13. List Of Perak State Award Recipients
14. Address Of Perak State Public Library Corporation
15. Rumah Perakku Development Data
16. Perak Halal Hotel And Resort Premises
17. List Of Perak State Sports Associations

 

Please Click Here For The List Of Overall Published Data Of The Perak State Government.

Statistics / Analysis

The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

transaksi online Online Service Transaction Number Report
ppp Client Charter Achievement
ppp Customer Satisfaction Survey Report
ppp Employee Satisfaction Survey

 

Archive Gallery

Here are the archive collections :

arkib News Archive arkib Policy Archive

Â