Kembali Ke Senarai Info Bahagian / Unit..

  1. Profil Bahagian
  2. Visi, Misi dan Objektif
  3. Fungsi
  4. Carta Bahagian

Bahagian Khidmat Pengurusan
Aras 3, Bangunan Perak Darul Ridzuan,
Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab,
30000 Ipoh Perak

Emel: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel: 05-2095000 samb. 5329
Faks: 05-2422403
Cik Nuruljaswa Binti Abd. Hamid
Setiausaha Bahagian
Bahagian Khidmat Pengurusan
 

VISI

Menjana Jentera Pentadbiran Dan Pengurusan Yang Berkualiti Bagi Mencapai Objektif Sebagai Organisasi Unggul Selaras Dengan Perak Maju 2015.

MISI

Mewujudkan Sistem Pentadbiran Am, Pengurusan Kewangan, Khidmat Protokol, Penyelarasan Daerah, Bangunan, Aset Dan Hartanah Yang Cekap, Profesional dan Teratur.

OBJEKTIF

Menjadi organisasi yang berprestasi tinggi dalam perkhidmatan melalui perancangan, pembangunan dan pengurusan yang teliti dengan menepati ciri-ciri kualiti seperti berikut:

  • Telus dalam melaksanakan kerja
  • Bekerja keras serta cekap dan tepat
  • Berdedikasi dan berdisiplin
  • Cepat dalam semua tindakan
  • Layanan mesra kepada pelanggan
  • Mematuhi undang-undang, dasar dan peraturan.
FUNGSI
Bahagian Khidmat Pengurusan meliputi aspek-aspek pentadbiran am, pengurusan bangunan dan aset, penyelarasan daerah dan hartanah, pengurusan majlis dan protokol, kewangan dan pusat sumber.

1. Pentadbiran Am
Unit Kenderaan
  • Menguruskan penyelenggaraan kenderaan rasmi Kerajaan Negeri Perak;
  • Menjalankan urusan pentadbiran untuk melancarkan pelaksanaan Unit Kenderaan

  • Unit Am
  • Urusan surat-menyurat;
  • Menguruskan pewartaan;
  • Pengurusan fail

  • Unit Pengurusan Sumber Manusia
  • Menyelenggara rekod cuti rehat/cuti sakit semua anggota Bahagian Khidmat Pengurusan;
  • Menyediakan dan memproses permohonan pengesahan dalam jawatan, perletakan ke dalam jawatan berpencen, pelepasan jawatan, perakuan memangku kerja;
  • Mengurus dan mengendalikan Borang Sasaran Kerja Tahunan dan Laporan Prestasi Tahunan

  • Unit Keraian
  • Menyelia persediaan majlis dan upacara rasmi kerajaan/agensi badan berkanun/swasta;
  • 2. MAKSAK
  • Pungutan sumbangan iklan/derma Ahli Gabungan MAKSAK;
  • Menguruskan tempahan peralatan/pakaian sukan MAKSAK
  • Membuka dan mengemaskini fail-fail MAKSAK
    Penyelaras program/aktiviti MAKSAK dan MAKSAK Malaysia
  • 3. Pengurusan Daerah Dan Hartanah
  • Menguruskan hal ehwal perlantikan dan perkhidmatan Ketua Kampung Negeri Perak;
  • Menguruskan Hadiah Fardhu Haji kepada Ketua Kampung Negeri Perak
  • Menyelaras isu-isu pentadbiran bagi semua Pejabat Daerah dan Tanah di Negeri Perak;
  • Menyelaras isu-isu pentadbiran bagi semua Mukim di Negeri Perak;
  • Mesyuarat Y.B. Setiausaha Kerajaan Negeri dengan Pegawai-Pegawai Daerah Negeri Perak
  • Urusan rumah dan Bangunan Kerajaan Negeri;
  • Menyelenggara/Membaiki rumah kerajaan Kawasan Ipoh;
  • Pelupusan rumah/bangunan Kerajaan di Kawasan Ipoh
  • Menguruskan penyewaan/kegunaan Institut Latihan Pegawai Awam (ILPA)
  • 4. Pengurusan Bangunan Dan Aset
    Unit Teknikal
  • Menyelaras kerja-kerja operasi dan penyelenggaraan awam, elektrik, mekanikal di Bangunan Perak Darul Ridzuan, Rumah/Kuarters Kerajaan Daerah Ipoh, Rumah-Rumah Rehat Negeri dan Institut Latihan Pegawai Awam (ILPA);

  • Unit Kawalan
  • Kawalan keselamatan Bangunan Perak Darul Ridzuan, Bangunan Seri Perak Darul Ridzuan dan Kediaman Rasmi Setiausaha Kerajaan Negeri Perak;
  • Membuat pemantauan dan penyeliaan ke atas Pengawal Keselamatan;

  • Unit Bangunan
  • Penggunaan Bangunan Perak Darul Ridzuan dan Bangunan Seri Perak Darul Ridzuan;
  • Menyelia kerja-kerja mencuci pejabat, landskap, pest-control dan lain-lain oleh syarikat swasta yang dilantik Kerajaan Negeri;
  • 5. Pengurusan Majlis Dan Protokol
  • Menguruskan majlis-majlis rasmi Kerajaan Negeri;

  • Klik carta di atas untuk paparan lebih jelas.