Penjawat Awam Negeri Perlu Tingkatkan Produktiviti Kerja : 21 Disember 2018

Penjawat Awam Negeri Perlu Tingkatkan Produktiviti Kerja

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Tuan Haji Zainal Azman Bin Abu Seman ketika berucap pada majlis berkenaan.

IPOH, 21 DISEMBER 2018 - Kerajaan Negeri Perak berharap semua penjawat awam dapat meningkatkan produktiviti kerja demi memastikan perkhidmatan yang diberikan berada pada tahap terbaik.

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Tuan Haji Zainal Azman Bin Abu Seman berkata, perkara itu perlu diberikan perhatian kerana kakitangan awam merupakan komponen atau tulang belakang kepada kerajaan yang mentadbir.

“Kita harap semua kakitangan awam negeri termasuk yang bekerja di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri akan dapat meningkatkan produktiviti kerja pada tahun hadapan khususnya,” kata beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perjumpaan YB Setiausaha Kerajaan Negeri Bersama Pegawai dan kakitangan Kerajaan Negeri Perak di Bangunan Kerajaan Negeri.

Hadir sama Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) YBrs. Puan Nor Sham Binti Rahman.

Selain itu, YB Tuan Haji Zainal Azman Bin Abu Seman berkata, bagi meningkatkan produktiviti kerja, kerajaan negeri turut meluluskan bantuan kewangan khas kewangan sebanyak sebulan gaji atau minimum RM2000 akan dibayar pada 19 Disember lalu dan bulan Mei 2019.

“Ia juga sebagai motivasi dan tanda penghargaan kepada penjawat awam negeri yang berkhidmat dengan penuh komitmen dan tanggungjawab,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, selain bantuan kewangan, kerajaan negeri turut memperkenalkan pinjaman komputer dan kenderaan tanpa faedah kepada para peminjam kali pertama.

Katanya, ia akan mula dikuatkuasakan pada 1 Januari tahun depan selain dibuka kepada para penjawat awam negeri yang berminat.

“Kalau dulu pinjaman ini dikenakan bunga sebanyak 4 peratus tetapi pada tahun depan tiada sebarang caj faedah yang akan dikenakan. Bagi kita ini juga satu penghargaan kepada kakitangan awam negeri,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata, kerajaan negeri akan memperkenalkan sistem waktu kerja anjal yang bertujuan memudahkan para penjawat awam untuk menguruskan masa bekerja masing-masing.

“Sistem anjal ini membabitkan dua waktu. Yang pertama, masa bekerja bermula pada pukul 8 pagi hingga 5 petang manakala yang kedua pada jam 8.30 hingga 5.30 petang.

“Kita akan laksanakan sistem ini pada tahun hadapan dan ia juga tertakluk dibawah kelulusan setiap ketua bahagian,” katanya.

Penjawat Awam Negeri Perlu Tingkatkan Produktiviti Kerja

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Tuan Haji Zainal Azman Bin Abu Seman bersalaman dengan pegawai kerajaan negeri yang hadir pada majlis tersebut.

Penjawat Awam Negeri Perlu Tingkatkan Produktiviti Kerja

Antara kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang hadir pada majlis perjumpaan bersama YB Setiausaha Kerajaan Negeri.

Penjawat Awam Negeri Perlu Tingkatkan Produktiviti Kerja

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Tuan Haji Zainal Azman Bin Abu Seman bersama pegawai dan kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri.

Penjawat Awam Negeri Perlu Tingkatkan Produktiviti Kerja

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Tuan Haji Zainal Azman Bin Abu Seman bersama sebahagian daripada kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang hadir pada majlis perjumpaan tersebut.

Sumber : Korporat, SUK Perak.

Hakmilik © 2020 Kerajaan Negeri Perak. Kemaskini Terakhir : Selasa 17 November 2020, 10:26:58.
Paparan Terbaik: 1600 x 900 Piksel melalui Mozilla Firefox dengan resolusi SUSUN ATUR RESPONSIF.
Senarai Direktori
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DiSINI >>
 
Direktori Umum
stars Direktori 2020 Pejabat-Pejabat Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan
stars Senarai Ketua-Ketua Jabatan Negeri / Pejabat Daerah dan Tanah / Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Perak

 

 

Galeri Arkib

Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

 

Statistik / Perangkaan

Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
ppp Kajian Kepuasan Pekerja
Aduan Rakyat
Sebarang aduan di Negeri Perak hendaklah menerusi saluran yang disediakan disini

Pihak kami akan menjawab semua kiriman dalam tempoh 5 hari bekerja. Terima kasih.

Klik Disini: e-Aduan Perak
QR Code

https://www.perak.gov.my

Pautan Agensi

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBrs. Puan Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha; Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato’ Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor; Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) – Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat dibeberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Peyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

Agency Links

People's Complaints

Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

We will reply all post within 5 working days. Thank you.

Click Here: e-Aduan Perak

Directory List
Perak SUK Office Staff Directory System
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
 
General Directory
stars 2020 Directory of Perak Darul Ridzuan State Government Offices
stars List of Heads of State Departments / District and Land Offices / Perak Local Authorities

 

Statistics / Analysis

The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

transaksi online Online Service Transaction Number Report
ppp Client Charter Achievement
ppp Customer Satisfaction Survey Report
ppp Employee Satisfaction Survey
Archive Gallery

Here are the archive collections :

arkib News Archive arkib Policy Archive