Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang : 27 Oktober 2015


Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang
YBhg Ketua Pengarah MAMPU menyampaikan sijil penghargaan kepada YBhg. Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) selaku wakil agensi dari SUK Perak.

IPOH, 27 OKTOBER 2015 - Sebanyak 16,513 maklumbalas telah diterima dengan 99.34% pelanggan memberi penilaian cemerlang dan memuaskan terhadap perkhidmatan yang ditawarkan oleh agensi di bawah Kerajaan Negeri Perak melalui Sistem Penilaian Kepuasan Pelanggan Secara Elektronik (eRating).

YBhg. Ketua Pengarah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), Dato’ Seri Zainal Rahim bin Seman berkata, Penilaian Sistem eRating di Negeri Perak yang telah mula dilaksanakan di kaunter-kaunter terpilih mulai dari Mei 2015.

YBhg. Ketua Pengarah MAMPU, Dato’ Seri Zainal Rahim bin Seman berkata, pencapaian di Negeri Perak ini merupakan suatu pencapaian yang sangat membanggakan, dan ia membuktikan pentadiran Kerajaan Negeri Perak memberikan perhatian yang cukup serius dalam usaha menyampaikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat.

“Perluasan pelaksanaan Sistem eRating melibatkan 1,000 kaunter daripada 30 agensi termasuk agensi-agensi Kerajaan di Negeri Perak sebagai rakan strategik dalam projek peluasan sistem eRating ke seluruh negara. MAMPU telah membekalkan 273 unit tablet eRating di 36 agensi Kerajaan seluruh Negeri Perak bermula pada 4 Februari 2015.” kata YBhg. Dato’ Seri Zainal Rahim bin Seman semasa Majlis Penghargaan Pelaksanaan Sistem eRating di Agensi Kerajaan Negeri Perak di Dewan Bankuet, Bangunan Perak Darul Ridzuan. 

Majlis Penghargaan Pelaksanaan Sistem eRating adalah program anjuran MAMPU dengan kolaborasi bersama Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak bertujuan memberi penghargaan atas usahasama yang diberikan oleh semua agensi Kerajaan Negeri Perak terhadap pelaksanaan sistem eRating.

Turut hadir pada majlis tersebut, YB Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato’ Seri Abdul Puhat bin Mat Nayan, dan YBhg. Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Dato’ Haji Razali bin Othman.

Terdahulu sebelum Majlis Penghargaan Pelaksanaan Sistem eRating, YBhg. Ketua Pengarah MAMPU melakukan kunjungan hormat ke atas YAB Menteri Besar Perak, Dato’ Seri DiRaja Dr. Zambry bin Abd Kadir dan YB Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato’ Seri Abdul Puhat bin Mat Nayan.

Sistem eRating ini yang dibangunkan dengan menggunakan kepakaran dalaman MAMPU dan telah berjaya menjimatkan kos pembangunan kerajaan sebanyak RM300,000.00 bagi setiap agensi yang menggunakannya.

Server sistem eRating ditempatkan di Pusat Data Sektor Awam dan semua maklum balas dari pelanggan yang membuat penilaian melalui sistem ini akan di salurkan terus ke MAMPU. Pihak agensi dan stakeholder boleh mendapatkan data/maklum balas tersebut pada bila-bila masa untuk pemantauan dan penambahbaikan.

Melalui pelaksanaan Sistem eRating ini, agensi akan dapat meningkatkan imej dan prestasi penyampaian Kerajaan khususnya di kaunter perkhidmatan, menambah baik kualiti perkhidmatan kaunter berasaskan persepsi daripada maklum balas pelanggan, meningkatkan persaingan dalam kalangan agensi untuk menambah baik mutu perkhidmatan kaunter, dan menjimatkan masa pelanggan membuat penilaian terhadap perkhidmatan yang diterima di kaunter agensi kerajaan.

Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang

YBhg. Ketua Pengarah MAMPU, Dato' Seri Zainal Rahim bin Seman ketika kunjungan hormat beliau ke atas YAB Menteri Besar Perak, Dato' Seri DiRaja Dr Zambry Abd Kadir. 

Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang

YBhg. Ketua Pengarah MAMPU, Dato' Seri Zainal Rahim bin Seman mengadakan kunjungan hormat ke atas YB Setiausaha Kerajaan Negeri Perak.

Kualiti Perkhidmatan Kaunter Agensi Kerajaan Di Negeri Perak Cemerlang

YBhg Ketua Pengarah MAMPU dan YB Setiausaha Kerajaan Negeri bergambar bersama wakil-wakil agensi penerima sijil penghargaan sistem eRating.

Sumber: Korporat, SUK Perak.

Hakmilik © 2020 Kerajaan Negeri Perak. Kemaskini Terakhir : Khamis 26 November 2020, 18:25:53.
Paparan Terbaik: 1600 x 900 Piksel melalui Mozilla Firefox dengan resolusi SUSUN ATUR RESPONSIF.
Senarai Direktori
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DiSINI >>
 
Direktori Umum
stars Direktori 2020 Pejabat-Pejabat Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan
stars Senarai Ketua-Ketua Jabatan Negeri / Pejabat Daerah dan Tanah / Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Perak

 

 

Galeri Arkib

Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

 

Statistik / Perangkaan

Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
ppp Kajian Kepuasan Pekerja
Aduan Rakyat
Sebarang aduan di Negeri Perak hendaklah menerusi saluran yang disediakan disini

Pihak kami akan menjawab semua kiriman dalam tempoh 5 hari bekerja. Terima kasih.

Klik Disini: e-Aduan Perak
QR Code

https://www.perak.gov.my

Pautan Agensi

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBrs. Puan Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha; Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato’ Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor; Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) – Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat dibeberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Peyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

Agency Links

People's Complaints

Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

We will reply all post within 5 working days. Thank you.

Click Here: e-Aduan Perak

Directory List
Perak SUK Office Staff Directory System
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
 
General Directory
stars 2020 Directory of Perak Darul Ridzuan State Government Offices
stars List of Heads of State Departments / District and Land Offices / Perak Local Authorities

 

Statistics / Analysis

The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

transaksi online Online Service Transaction Number Report
ppp Client Charter Achievement
ppp Customer Satisfaction Survey Report
ppp Employee Satisfaction Survey
Archive Gallery

Here are the archive collections :

arkib News Archive arkib Policy Archive