Majlis Perhimpunan Bulanan Warga Perkhidmatan Awam Bangunan Perak Darul Ridzuan Bil 4/2016 : 8 November 2016

Perhimpunan
YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan, YB Kewangan Negeri, dan YB Penasihat Undang-Undang Negeri membaca ikrar sebelum majlis perhimpunan bulanan berlangsung.

IPOH, 8 NOVEMBER 2016 - YB Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Gazali Bin Jalal meminta penjawat awam khususnya warga Bangunan Perak Darul Ridzuan supaya meneliti beberapa perkara bagi memastikan sistem penyampaian kepada masyarakat dapat diberikan sebaik mungkin.

Tiga perkara utama yang disentuh oleh YB Dato’ Gazali Bin Jalal ialah berkaitan integriti penjawat awam, perbelanjaan secara berhemat dalam perkhidmatan dan kesediaan penjawat awam Negeri Perak dalam menghadapi tahun 2017.

YB Dato’ Gazali Bin Jalal ketika berucap, meminta seluruh warga kerja Bangunan Perak Darul Ridzuan agar menitikberatkan nilai integriti dalam tugas seharian seperti sikap jujur dan amanah dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

“kadang-kadang saya dapati ada antara mereka yang datang tepat pada waktunya tetapi di antara waktu yang sepatutnya mereka bekerja ini, ada masa-masa yang digunakan untuk tujuan yang lain.” kata YB Dato’ Gazali Bin Jalal ketika berucap sempena Majlis Perhimpunan Warga Perkhidmatan Awam Bangunan Perak Darul Ridzuan Bil 4/2016 di Dewan Bankuet SUK Perak.

Menurut YB Dato’ Gazali Bin Jalal lagi, sekiranya setiap penjawat awam melakukan tugas dengan jujur dan amanah, tidak akan timbul masalah kelewatan dalam melaksanakan tugasan ataupun mengambil masa yang panjang untuk disiapkan.

Menyentuh perkara kedua mengenai perbelanjaan secara berhemat, YB Pegawai Kewangan Negeri berkata, perbelanjaan dari semasa ke semasa sentiasa meningkat sepanjang tahun disebabkan beberapa faktor seperti kenaikan gaji tahunan dan penambahbaikan skim perkhidmatan.

Oleh yang demikian YB Dato’ Gazali Bin Jalal menyeru setiap jabatan dan bahagian di pentadbiran Negeri Perak supaya berbelanja secara bijak, berhemat seperti menangguhkan dahulu program-program serta kursus yang tidak begitu penting dan menelan kos yang tinggi.

“Diharap semua pihak dapat membantu pihak kewangan negeri dalam memastikan pentadbiran kerajaan negeri dapat menyampaikan perkhidmatan seperti biasa tetapi dengan kos yang boleh kita kurangkan dan kos perbelanjaan secara berhemah.” kata YB Dato’ Gazali Bin Jalal.

Perkara ketiga yang disentuh YB Dato’ Gazali Bin Jalal ketika ucapan beliau ialah mengenai kesediaan penjawat awam Negeri Perak dalam menghadapi tahun 2017. Menurut beliau diharapkan setiap program yang dirancang pada tahun hadapan dapat dirancang degan lebih tersusun dan optimum kerana menurutnya keadaan ekonomi tahun 2017 dijangka lebih mencabar berbanding tahun ini.

“Kita juga kena berhati-hati dan berhemah dalam kita berbelanja pada tahun hadapan..Kalau boleh belanja mengikut peraturan dan pekeliling yang telah ditetapkan dan jabatan perlu membuat perancangan yang lebih tersusun dan mengutamakan perbelanjaan secara berhemah.”

Di akhir program turut diadakan majlis penyampaian insentif kepada atlet Kesedar dan penyampaian hadiah kepada kontinjen SUK Perak telah mencatat kejayaan sempena Kejohanan Sukan SUK SeMalaysia 2016 di Johor Baharu.

Perhimpunan YB Dato’ Gazali Bin Jalal ketika berucap sempena Majlis Perhimpunan Warga Perkhidmatan Awam Bangunan Perak Darul Ridzuan di Dewan Bankuet SUK Perak.
Perhimpunan En Mohd Anas Bin Mohd Yusof mengetuai bacaan ikrar sempena Majlis Perhimpunan Bulanan Warga Perkhidmatan Awam Bangunan Perak Darul Ridzuan.
Perhimpunan YB Dato' Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan turut menyampaikan sijil Kakitangan Terbaik Bulanan kepada kakitangan warga Bangunan Perak Darul Ridzuan.
Perhimpunan YB Setiausaha Kerajaan Negeri bergambar bersama pasukan Ping Pong SUK Perak yang berjaya muncul johan SUKSEM 2016.
Perhimpunan YB Dato' Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan bergambar bersama-sama atlet yang mewakili Kontinjen SUK Perak sempena SUKSEM 2016 di Johor Baharu.

Sumber : Korporat, SUK Perak.

Hakmilik © 2020 Kerajaan Negeri Perak. Kemaskini Terakhir : Khamis 26 November 2020, 18:25:53.
Paparan Terbaik: 1600 x 900 Piksel melalui Mozilla Firefox dengan resolusi SUSUN ATUR RESPONSIF.
Senarai Direktori
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DiSINI >>
 
Direktori Umum
stars Direktori 2020 Pejabat-Pejabat Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan
stars Senarai Ketua-Ketua Jabatan Negeri / Pejabat Daerah dan Tanah / Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Perak

 

 

Galeri Arkib

Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

 

Statistik / Perangkaan

Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
ppp Kajian Kepuasan Pekerja
Aduan Rakyat
Sebarang aduan di Negeri Perak hendaklah menerusi saluran yang disediakan disini

Pihak kami akan menjawab semua kiriman dalam tempoh 5 hari bekerja. Terima kasih.

Klik Disini: e-Aduan Perak
QR Code

https://www.perak.gov.my

Pautan Agensi

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBrs. Puan Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha; Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato’ Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor; Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) – Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat dibeberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Peyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

Agency Links

People's Complaints

Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

We will reply all post within 5 working days. Thank you.

Click Here: e-Aduan Perak

Directory List
Perak SUK Office Staff Directory System
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
 
General Directory
stars 2020 Directory of Perak Darul Ridzuan State Government Offices
stars List of Heads of State Departments / District and Land Offices / Perak Local Authorities

 

Statistics / Analysis

The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

transaksi online Online Service Transaction Number Report
ppp Client Charter Achievement
ppp Customer Satisfaction Survey Report
ppp Employee Satisfaction Survey
Archive Gallery

Here are the archive collections :

arkib News Archive arkib Policy Archive