Kembali Ke Senarai Info Bahagian / Unit..

  1. Profil Bahagian
  2. Visi, Misi dan Objektif
  3. Fungsi
  4. Carta Bahagian

Bahagian Audit Dalam
Aras 1, Bangunan Perak Darul Ridzuan,
Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab,
30000 Ipoh Perak

Emel: Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Tel: 05-2095000 samb. 5877
Faks: 05-2531614
Haji Ahmad Roslan bin Mohamed Nazir
Ketua Audit Dalam
 

VISI

Merealisasiakan kecemerlangan pengurusan kewangan dan akauntabiliti pentadbiran awam negeri


MISI

Melaksanakan pengauditan secara profesinonal dan mengemukakan laporan yang benar saksama ke arah meningkatkan kecermerlangan tadbir urus pentadbiran awam negeri

OBJEKTIF

  • Membantu pentadbiran awam negeri mencapai matlamatnya melalui pendekatan yang sistematik dan berdisiplin melalui:
    • Auditan Pengurusan Kewangan
    • Auditan Prestasi / kajian
    • Auditan Susulan
    • Pemeriksaan Mengejut (Audit Presence)
    • Bengkel, kursus. seminar, dan persidangan
  • Menyediakan laporan yang benar dan saksama di samping mengemukakan syor-syor penambahbaikan ke arah pemantapan integriti dan tadbir urus pentadbiran awam.
  • Memberi bimbingan dan khidmat nasihat kepada semua pejabat / jabatan negeri, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan secara profesional.
  • Memantapkan kawalan dalaman dan ketelusan pentadbiran awam negeri.
  • FUNGSI

    • Memastikan sistem, prosedur dan kawalan dalaman adalah mencukupi dan berkesan.
    • Memastikan undang-undang, peraturan, arahan dan dasar yang berkuatkuasa dipatuhi.
    • Mengkaji kecekapan, keberkesanan, keekonomian dan kesesuaian aktiviti agensi.
    • Menentukan samada aset kerajaan disimpan, diakaun dan dilindungi daripada kehilangan.
    • Menyediakan laporan atau pemerhatian audit secara bebas, objektif dan tepat pada masanya kepada Y.B. Setiausaha Kerajaan Negeri.
    • Menyusuli dan memantau semua laporan / pemerhatian audit yang dibangkitkan oleh Jabatan Audit Negara.
    • Mengadakan siri bengkel / ceramah / kursus / seminar dan lawatan.
    • Menguruskan hal hal pentadbiran, kewangan dan pembangunan organisasi UAD.


    Klik carta di atas untuk paparan lebih jelas.

    Hakmilik © 2020 Kerajaan Negeri Perak. Kemaskini Terakhir : Khamis 24 Jun 2021, 11:12:53.
    Paparan Terbaik: 1600 x 900 Piksel melalui Mozilla Firefox dengan resolusi SUSUN ATUR RESPONSIF.
    Senarai Direktori
    Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
    Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DiSINI >>
     
    Direktori Umum
    stars Direktori 2020 Pejabat-Pejabat Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan
    stars Senarai Ketua-Ketua Jabatan Negeri / Pejabat Daerah dan Tanah / Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Perak

     

     

    Galeri Arkib

    Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

    arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

     

    Statistik / Perangkaan

    Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

    transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
    ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
    ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
    ppp Kajian Kepuasan Pekerja
    QR Code

    https://www.perak.gov.my

    Pautan Agensi

    Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

    YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBrs. Puan Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

    Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha; Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

    ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato’ Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor; Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

    Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

    Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

    TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) – Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat dibeberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Peyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

    Agency Links

    People's Complaints

    Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

    We will reply all post within 5 working days. Thank you.

    Click Here: e-Aduan Perak

    Directory List
    Perak SUK Office Staff Directory System
    Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
     
    General Directory
    stars 2020 Directory of Perak Darul Ridzuan State Government Offices
    stars List of Heads of State Departments / District and Land Offices / Perak Local Authorities

     

    Statistics / Analysis

    The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

    transaksi online Online Service Transaction Number Report
    ppp Client Charter Achievement
    ppp Customer Satisfaction Survey Report
    ppp Employee Satisfaction Survey
    Archive Gallery

    Here are the archive collections :

    arkib News Archive arkib Policy Archive