Hari Bertemu Pelanggan yang diadakan di Stadium Indera Mulia, Ipoh
IPOH, 7 Jun 2022- Kerajaan negeri terus memberikan fokus terhadap aduan rakyat dalam mencari jalan penyelesaian melalui Hari Bertemu Pelanggan Siri Keempat yang telah berlangsung hari ini.
YAB Menteri Besar Perak, Dato’ Seri Saarani Mohamad berkata, berdasarkan rekod, sehingga kini seramai 1,285 orang pelanggan telah hadir ke program ini dan sebanyak 143 aduan telah diselesaikan serta diambil tindakan selanjutnya.
“Setakat tiga siri program yang telah dilaksanakan, terdapat tiga jabatan dan agensi yang menerima aduan tertinggi iaitu Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), Pejabat Pengarah Tanah dan Galian (PTG) Negeri Perak serta Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Perak.
“Antara masalah dan aduan utama yang diterima oleh MBI adalah mengenai isu berkaitan pengurusan sampah domestik, anjing liar dan jalan berlubang manakala bagi PTG Negeri Perak, peratus penerimaan aduan dan permohonan tertinggi adalah berkaitan pelupusan dan pembangunan tanah.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Hari Bertemu Pelanggan Siri Keempat, di Stadium Indera Mulia, di sini.
Hadir sama, YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Ahmad Suaidi Abdul Rahim; YB Penasihat Undang-Undang Negeri, Dato’ Azmir Shah Zainal Abidin serta YB Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Zulazlan Abu Hassan.
Ujar YAB Dato’ Seri Saarani Mohamad lagi, bagi aduan yang diterima oleh JPS Negeri Perak adalah masalah berkaitan banjir iaitu sungai dan parit yang tidak diselenggara sehingga banjir, hakisan tebing kerana hujan lebat dan juga permohonan melebar serta meninggikan ban untuk mengelak daripada kejadian banjir.
“Sehingga hari ini, kita telah menerima aduan yang sama mengenai hal-hal berkaitan, dan pada hari ini seramai 84 orang pengunjung telah hadir bagi meluahkan permasalahan mereka.
“Sebanyak 84 aduan telah diterima dan kerajaan negeri akan cuba menyelesaikan permasalahan mereka dengan sebaik mungkin akan tetapi setiap aduan tersebut ada yang mampu kita selesaikan terus dan ada yang perlu mengambil masa,” ujarnya lagi.
Dalam perkembangan sama, Hari Bertemu Pelanggan Siri Keempat telah berlangsung dengan jayanya dengan melibatkan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan yang merangkumi 108 kaunter khidmat pelanggan, 23 reruai pameran serta perkhidmatan kaunter bergerak.
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak | |
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DISINI >> |
Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.
Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online | |
Pencapaian Piagam Pelanggan | |
Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan | |
Kajian Kepuasan Pekerja |
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBhg. Dato' Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.
Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha, Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor, Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.
Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat di beberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Penyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
Sila Klik Disini Senarai Data Terbit Keseluruhan Bagi Kerajaan Negeri Perak
Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here
We will reply all post within 5 working days. Thank you.
Click Here: e-Aduan Perak
Perak SUK Office Staff Directory System | |
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >> |
Please Click Here For The List Of Overall Published Data Of The Perak State Government.
The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.
Online Service Transaction Number Report | |
Client Charter Achievement | |
Customer Satisfaction Survey Report | |
Employee Satisfaction Survey |
Â