YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan di hadapan kira-kira 700 tetamu yang hadir.
SUNGAI PETANI, 17 Jun 2023- Sistem ePenghulu terpilih untuk sertai pameran di Konvensyen Pembangunan dan Kesejahteraan Rakyat ‘Pembangunan MADANI, Rakyat Disantuni’ pada 16 Jun sehingga 17 Jun 2023 di Dewan Perdana, UiTM Cawangan Kedah.
Majlis Perasmian Penutup Konvensyen Pembangunan dan Kesejahteraan Rakyat ‘Pembangunan MADANI, Rakyat Disantuni’ itu telah dirasmikan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, petang tadi.
Konvensyen tersebut bertujuan untuk menyediakan platform bagi menterjemah aspirasi MADANI dalam konteks pembangunan dan kesejahteraan rakyat, membincangkan tata kelola dari sudut peraturan serta amalan terbaik dalam merealisasikan agenda sosio-pembangunan nasional selain memperkukuhkan sinergi antara pusat, negeri, daerah termasuk pihak berkuasa tempatan dalam menyelaras dan mengurus agenda pembangunan rakyat terutamanya menangani kemiskinan.
Seramai 700 peserta iaitu pegawai-pegawai kanan kementerian, Setiausaha-Setiausaha Kerajaan Negeri serta Setiausaha Persekutuan Sabah dan Sarawak, Timbalan-Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pembangunan), pegawai-pegawai kanan Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan serta pegawai-pegawai daerah dari seluruh negeri.
Menurut YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, kerajaan akan memperkasa pentadbiran pejabat daerah di seluruh negara bagi memastikan projek pembangunan dapat dilaksana dengan cekap dan berkesan demi kesejahteraan rakyat.
Tambahnya lagi, walaupun kerajaan hari ini memberi keutamaan kepada projek besar dan berdepan cabaran anjakan perubahan dunia dari segi teknologi digital serta ekonomi namun usaha menjamin kesejahteraan rakyat tidak akan diabaikan.
Beliau yang juga Menteri Kewangan turut mengumumkan peruntukan khusus sebanyak RM100,000 bagi kegunaan setiap pejabat daerah.
Di majlis tersebut, YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim menyempurnakan Pelancaran Sistem Nasional MyProjek, Penyampaian Sijil Apresiasi kepada Rakan Strategik Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), Jabatan Perdana Menteri (JPM) serta menerima Penyerahan Resolusi Konvensyen.
Sebelum mengakhiri majlis, beliau turut meluangkan masa untuk melawat pameran tersebut bersama Ketua Setiausaha Negara, YBhg. Tan Sri Dato’ Seri Mohd Zuki Ali.
Hadir sama, YB Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Tuan Adam Adli Abd Halim; YBhg. Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Dato’ Norsham Rahman; Penghulu Mukim Kinta Ipoh, Dr. Mohd Sani Kamaruddin dan pegawai-pegawai daerah Perak.
Terdahulu, sistem ePenghulu telah menerima Anugerah Inovasi Menteri Besar (AIMB) sebanyak RM50,000 dan Anugerah Inovasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi (AIICT) sebanyak RM5,000 sempena Sambutan Hari Inovasi Peringkat Negeri Perak Darul Ridzuan 2022.
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak | |
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DISINI >> |
Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.
Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online | |
Pencapaian Piagam Pelanggan | |
Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan | |
Kajian Kepuasan Pekerja |
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBhg. Dato' Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.
Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha, Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor, Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.
Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat di beberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Penyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
Sila Klik Disini Senarai Data Terbit Keseluruhan Bagi Kerajaan Negeri Perak
Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here
We will reply all post within 5 working days. Thank you.
Click Here: e-Aduan Perak
Perak SUK Office Staff Directory System | |
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >> |
Please Click Here For The List Of Overall Published Data Of The Perak State Government.
The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.
Online Service Transaction Number Report | |
Client Charter Achievement | |
Customer Satisfaction Survey Report | |
Employee Satisfaction Survey |
Â