YB Setiausaha Kerajaan Negeri Ketika Program Webinar Persediaan Menghadapi Bencana Empangan
IPOH, 8 Oktober 2021 - Angkatan Pertahanan Awam (APM) Perak melalui Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JBPN) Perak telah melaksanakan Program Webinar Persediaan Menghadapi Bencana Empangan Di Negeri Perak Sempena Bulan Kesiapsiagaan Nasional 2021 secara atas talian.
YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim berkata, Bulan Kesiapsiagaan Nasional 2021 (BKN 2021) telah dilancarkan oleh YAB Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob, Perdana Menteri Malaysia pada 5 Oktober 2021 di mana ia selaras dengan sambutan International Disaster Day yang disambut pada 13 Oktober pada setiap tahun.
“Melalui tema pada tahun ini, iaitu ‘Keluarga Malaysia Siaga Bencana’, kita ingin mengambil pendekatan keselamatan yang bermula daripada rumah. Hal ini kerana, budaya kesiapsiagaan dalam kalangan rakyat mesti dipupuk kerana semua pihak mempunyai peranan dan tanggungjawab bersama.
“Selain itu, kesiapsiagaan bencana sudah menjadi tanggungjawab setiap individu kerana semua orang mempunyai risiko terhadap potensi bencana. Semua pihak mempunyai peranan dan tanggungjawab bersama bertepatan dengan tema BKN 2021,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Program Webinar- Persediaan Menghadapi Bencana Empangan di Negeri Perak Sempena Bulan Kesiapsiagaan Nasional 2021 secara atas talian di Bangunan Perak Darul Ridzuan, di sini.
Hadir sama, YBrs. Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Puan Nor Sham binti Rahman dan Pengarah Angkatan Pertahanan Awam (APM), Tuan Noor Azam bin Johari.
Ujar YB Dato’ Ahmad Suaidi lagi, budaya kesiapsiagaan dalam kalangan rakyat perlu melibatkan kerjasama bersepadu semua agensi kerajaan bermula dari peringkat pusat, negeri dan daerah serta pihak swasta dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), termasuk orang perseorangan.
“Semua rakyat perlu berusaha untuk memaksimumkan tahap kesiapsiagaan bencana bagi memastikan keselamatan nyawa diutamakan dan meminimumkan kemusnahan infrastruktur serta mengurangkan kerugian kepada masyarakat, industri, kerajaan dan negara secara keseluruhan.
“Oleh itu, inisiatif untuk menganjurkan webinar ini kepada ahli-ahli dalam kalangan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri dan Daerah merupakan langkah persediaan untuk menghadapi apa jua kemungkinan yang boleh berlaku kepada empangan dan saliran yang terdapat di negeri Perak,” ujarnya lagi.
Dalam perkembangan sama, JPBN juga turut menjemput Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Negeri Perak selaku agensi yang bertanggungjawab di dalam mengawal selia saliran air di Negeri Perak, untuk berkongsi mengenai sistem pengairan dan kecemasan yang akan digunakan sekiranya berlaku kejadian bencana.
Perkongsian daripada kedua-dua agensi ini amat penting supaya semua ahli di dalam JPBN dan JPBD dapat melihat dan mengetahui sedikit sebanyak mengenai empangan dan dapat melakukan persediaan dalam menangani bencana akibat daripada empangan serta tindakan yang perlu dilakukan apabila berlakunya kenaikan air secara mendadak di saliran yang terdapat di negeri Perak.
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak | |
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DISINI >> |
Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.
Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online | |
Pencapaian Piagam Pelanggan | |
Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan | |
Kajian Kepuasan Pekerja |
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBhg. Dato' Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.
Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha, Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor, Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.
Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat di beberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Penyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..
Sila Klik Disini Senarai Data Terbit Keseluruhan Bagi Kerajaan Negeri Perak
Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here
We will reply all post within 5 working days. Thank you.
Click Here: e-Aduan Perak
Perak SUK Office Staff Directory System | |
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >> |
Please Click Here For The List Of Overall Published Data Of The Perak State Government.
The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.
Online Service Transaction Number Report | |
Client Charter Achievement | |
Customer Satisfaction Survey Report | |
Employee Satisfaction Survey |
Â