Tadbir Urus, Integriti Elemen Penting Kesejahteraan Negara.

YBhg. Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam ketika menyampaikan ucaptama pada Konvensyen Pihak Berkuasa Tempatan 2023.

IPOH, 12 Mac 2023- Kecekapan tadbir urus dan nilai integriti yang tinggi dalam pentadbiran sesuatu organisasi atau kerajaan merupakan elemen penting dalam mencapai kesejahteraan negara.

YBhg. Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA), Dato’ Dr. Zulkapli Mohamed berkata, tadbir urus yang baik merupakan cara pengurusan yang memberikan tumpuan kepada prinsip-prinsip utama seperti ketelusan, akauntabiliti, keadilan dan efisien ketika menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat.

“Selain tadbir urus yang cekap, integriti juga menjadi perkara penting kerana kualiti moral dan etika setiap individu dalam memastikan ketulenan serta kejujuran dalam semua aspek kehidupan akan diterjemahkan dalam pentadbiran organisasi atau kerajaan.

“Keberhasilannya, ia akan mewujudkan proses pengurusan yang cekap dan efektif serta memberi keyakinan kepada rakyat bahawa kerajaan atau sesuatu organisasi itu mengutamakan kepentingan rakyat dan negara,” katanya.

Beliau yang mewakili YBhg. Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dato’ Seri Mohd Zuki Ali berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama Konvensyen Pihak Berkuasa Tempatan 2023 yang bertemakan “Perbandaran MADANI- Rakyat Sejahtera” di Pusat Konvensyen Ipoh (ICC) di sini.

Hadir sama, YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Ahmad Suaidi Abdul Rahim; YB Pegawai Kewangan Negeri, Tuan Mohd Zaki Mahyudin; YBhg. Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT), Datuk M Noor Azman Taib dan YBhg. Datuk Bandar Ipoh, Dato’ Rumaizi Baharin selaku Host City Konvensyen PBT 2023.

Ujar YBhg. Dato’ Dr. Zulkapli Mohamed lagi, integriti menuntut kewajaran dan kejujuran dalam segala tindakan serta keputusan yang dibuat oleh pentadbir atau pemimpin dalam mengelakkan amalan rasuah dan nepotisme yang boleh merosakkan imej kerajaan atau organisasi awam.

“Bagi memastikan penyampaian perkhidmatan yang baik dan integriti yang kukuh, kerajaan atau organisasi awam perlu mempunyai tadbir urus yang kuat serta berkesan dalam pengurusan sumber manusia, sistem perakaunan dan kewangan, serta sistem pelaporan dan penilaian prestasi yang jelas.

“Oleh itu, kerajaan dan organisasi awam perlu melaksanakan program-program pembangunan integriti yang melibatkan semua anggota organisasi dan meningkatkan kesedaran tentang tadbir urus dan integriti dalam semua lapisan masyarakat,” ujarnya lagi.

Dalam perkembangan sama, konvensyen yang berlangsung pada 11 hingga 12 Mac 2023 ini adalah anjuran KPKT melalui Jabatan Kerajaan Tempatan (JKT) dengan kerjasama Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) ini bertujuan untuk memperkukuh dan memperkasa peranan PBT disamping memberikan peluang kepada ahli majlis untuk bertukar pandangan serta menyumbang idea ke arah menjadikan perkhidmatan PBT lebih dinamik dan progresif.

Bersempena dengan majlis ini juga turut diadakan sesi penyampaian anugerah kepada tiga pemenang utama dalam Pertandingan Inovasi MALA 2.0: Piala YB Menteri KPKT sebagai pengiktirafan kepada PBT yang telah mempamerkan tahap tinggi dalam aspek inovasi.

Selain itu, pengiktirafan turut diberikan kepada sepuluh (10) PBT yang menunjukkan pencapaian cemerlang dalam penilaian Sistem Penarafan Bintang PBT (SPB-PBT) yang dilaksanakan pada tahun 2022 melibatkan 153 PBT di seluruh Malaysia.

Bagi kategori Anugerah Inovasi MALA 2.0 telah dimenangi oleh Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan diikuti oleh Majlis Daerah Marang (MDM) serta Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) di tempat kedua dan ketiga.

Manakala bagi Anugerah SPB-PBT Kategori Bandaraya berjaya dirangkul oleh Majlis Bandaraya (MBPJ) Petaling Jaya dan diikuti oleh MBI bagi tempat kedua.

Bagi kategori Perbandaran dan Daerah berjaya dimenangi oleh Majlis Perbandaran Manjung (MPM) dan Majlis Daerah Batu Gajah (MDBG) di tempat pertama diikuti oleh Perbadanan Putrajaya serta Majlis Daerah Kampar (MDKpr).

Kesemua anugerah tersebut telah disampaikan oleh YB Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan, Tuan Nga Kor Ming ketika majlis penutup pada sebelah petang.

Hakmilik © 2020 Kerajaan Negeri Perak. Kemaskini Terakhir : Jumaat 26 April 2024, 10:24:30.
Paparan Terbaik: 1600 x 900 Piksel melalui Mozilla Firefox dengan resolusi SUSUN ATUR RESPONSIF.
Senarai Direktori
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DISINI >>
Galeri Arkib

Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

 

Statistik / Perangkaan

Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
ppp Kajian Kepuasan Pekerja
QR Code
qrms

https://www.perak.gov.my

Pautan Agensi

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBhg. Dato' Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha, Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor, Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat di beberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Penyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

Data Terbuka
Data Terbuka Bagi Tahun 2022
# SET DATA
1. Kes-Kes Lembaga Rayuan Negeri Perak Plan Malaysia
2. Lokasi Penginapan Di Negeri Perak
3. Kadar Bayaran Salinan Digital Rancangan Pemajuan Plan Malaysia
4. Guru Agama Dakwah Jabatan Agama Islam Perak
5. Garis Panduan Perancangan (GPP) Yang Diterima Pakai Oleh Negeri Perak
6. Statistik Gunatanah Negeri Perak Plan Malaysia
7. Senarai Pengredan Premis Makanan PBT Negeri Perak
8. Senarai Pasar Awam, Pasar Sehari, Pasar Malam, Pasar Lambak Dan Pasar Tani Pihak Berkuasa Tempatan.
9. Senarai Alamat Pejabat JPS Perak
10. Status Pewartaan Rancangan Pemajuan Negeri Perak Oleh Plan Malaysia

 

Data Terbuka Bagi Tahun 2021
# SET DATA
1. Maklumat Permohonan Iklan Jawatan Kosong SPA Perak
2. Senarai YB Pegawai Kewangan Negeri
3. Penyata Akaun Hasil Disatukan
4. Nama Sungai-Sungai Di Negeri Perak
5. Senarai Projek Perumahan Rakyat (PPR) Negeri Perak
6. Penolong Pendaftar Nikah Negeri Perak
7. Senarai Lesen Penginapan, Hotel Yang Berdaftar Dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Negeri Perak
8. Statistik Pegawai Yang Mempunyai Kelayakan Profesional (Ir, Ar, Sr) Jabatan Kerja Raya Perak
9. Senarai Tempat Pelancongan Di Negeri Perak
10. Senarai Pemungut Derma Kelulusan Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak (MAIPk)
11. Penerima Kad Perak Prihatin Mengikut Daerah
12. Statistik Penjawat Awam Negeri Perak ke Luar Negara Mengikut Gred Jawatan
13. Statistik Penjawat Awam Negeri Perak ke Luar Negara Mengikut Bulan Dan Negara
14. Statistik Penjawat Awam Negeri Perak ke Luar Negara Mengikut Jenis Lawatan

 

Sila Klik Disini Senarai Data Terbit Keseluruhan Bagi Kerajaan Negeri Perak

Agency Links

People's Complaints

Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

We will reply all post within 5 working days. Thank you.

Click Here: e-Aduan Perak

Directory List
Perak SUK Office Staff Directory System
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
Open Data
Open Data 2021
# DATA SET
1. Information on Applications for Perak PSC Job Vacancy Advertisements
2. List of State Financial Officers
3. Consolidated Revenue Account Statements
4. Names of Rivers in Perak
5. List of Perak People's Housing Projects (PPR)
6. Perak State Assistant Registrar of Marriages
7. List of Licensed Accommodations, Hotels Registered with the Perak Local Authorities (PBTs)
8. Statistics of Public Works Department Officers with Professional Qualifications (Ir, Ar, Sr)
9. List of Tourist Attractions in Perak
10. List of Donation Collectors Approved by the Perak Islamic Religious and Malay Customs Council (MAIPk)
11. Perak Prihatin Card Recipients According to Districts.
12. Statistics of Perak Civil Servants to Overseas According to Post Grade
13. Statistics of Perak Civil Servants to Overseas According to Month and Country
14. Statistics of Perak Civil Servants to Overseas According to Types of Visit

 

Open Data 2020
# DATA SET
1. PLANMalaysia@Perak List of Methods and Enactments
2. Planning Guidelines (GPP) and Planning Standards (PP) in Perak
3. Payment Rate for Search and Supply of Perak Geospatial Information - GIS
4. Perak Livestock Census
5. List of Water-Gates in Perak
6. List of Telemetry Stations in Perak
7. List of Pump Houses in Perak
8. List of Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) Wakaf Cemetery Land
9. List of Agriculture Training Centres
10. List of District and Area Agriculture Offices
11. List Of Perak State Sports Training Centres
12. Statistics Of Local Authority Councillors
13. List Of Perak State Award Recipients
14. Address Of Perak State Public Library Corporation
15. Rumah Perakku Development Data
16. Perak Halal Hotel And Resort Premises
17. List Of Perak State Sports Associations

 

Please Click Here For The List Of Overall Published Data Of The Perak State Government.

Statistics / Analysis

The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

transaksi online Online Service Transaction Number Report
ppp Client Charter Achievement
ppp Customer Satisfaction Survey Report
ppp Employee Satisfaction Survey

 

Archive Gallery

Here are the archive collections :

arkib News Archive arkib Policy Archive

Â