YBrs. Pegawai Daerah Muallim ketika sesi perbincangan susulan program
IPOH, 13 Disember 2023- Kerajaan Negeri Perak sentiasa mengambil langkah proaktif untuk memantapkan kemahiran dan kebolehan para pegawai ke arah mencapai sistem penyampaian perkhidmatan awam yang bukan sahaja cemerlang malahan berdaya saing tinggi.
YBhg. Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pengurusan), Dato' Nor Sham binti Rahman berkata, bagi memastikan hasrat ini dapat dilaksanakan, para pegawai kanan di pentadbiran Kerajaan Negeri Perak yang terpilih telah diberikan latihan bagi melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan dan memantapkan kemahiran diri dalam aspek kepimpinan serta tadbir urus mencakupi bidang tugas utama jabatan masing-masing.
"Oleh yang demikian, Program Leading With Impact: Senior Leadership Programme For Land Administrators di Melbourne, Australia merupakan antara program yang telah diatur untuk disertai oleh para pegawai kanan di pentadbiran Kerajaan Negeri Perak.
"Antara objektif program ini adalah untuk memberi pendedahan dan pengalaman kepada pegawai agar dapat terus memandang ke hadapan dan menetapkan wawasan (vision), hala tuju dan strategi jangka pendek dan jangka panjang dalam mentadbir urus jabatan masing-masing," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan penutup Sesi Follow Up program Leading With Impact: Senior Leadership Programme For Land Administators di Royal Perak Golf Club (RPGC) di sini.
Hadir sama, YBrs. Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pembangunan), Puan Halizah binti Sipun; YBrs. Pegawai Daerah Kinta, Encik Meor Hezbullah bin Meor Abd Malik; YBrs. Pegawai Daerah Kerian, Encik Mohd Sabli bin Bakri; YBrs. Pegawai Daerah Kuala Kangsar, Encik Zulhisham bin Ahmad Shukori; YBrs. Pegawai Daerah Manjung, Encik Shamsul Ridzuan bin Idris; YBrs. Pegawai Daerah Hulu Perak, Encik Mohd Zairasyahli Shah bin Zakaria; YBrs. Pegawai Daerah Muallim, Encik Mohamad Fitri bin Hassan, YBrs. Yang Dipertua Majlis Perbandaran Manjung, Encik Syamsul Hazeman bin Md. Salleh; YBrs. Yang Dipertua Majlis Daerah Tanjong Malim, Encik Mohd Ikram bin Ahmad; YBrs. Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Perumahan Hartanah Perak (LPHP), Encik Mohamed Akmal bin Dahalan; YBrs. Timbalan Pengarah Kanan (Kerajaan Tempatan) Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Puan Mufidah binti Mahfodz; YBrs. Ketua Penolong Pengarah Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Perak, Cik Nor Azura binti Abdul Rahman dan YBrs. Ketua Program Kanan Leading With Impact: Senior Leadership Programme For Land Administrators, Encik Ismail Johari bin Othman.
Ujar YBhg. Dato' Nor Sham binti Rahman lagi, diharapkan agar penglibatan pegawai bagi program luar negara seumpama ini bukan sahaja akan dapat memantapkan lagi kemahiran dalam bidang tugas masing-masing.
"Para pegawai perlulah memastikan outcome dari program ini dapat memberi suatu nilai tambah terhadap proses kerja pegawai mahupun jabatan khususnya yang melibatkan pembangunan tanah, kepimpinan dan penyeliaan selain tadbir urus yang jitu dan bersepadu.
"Program seumpama ini pastinya akan dapat meningkatkan kepakaran seseorang pegawai mengikut kehendak semasa dan membolehkan pegawai tersebut untuk menjalankan tugas dengan lebih berkesan," ujarnya lagi.
Terdahulu pada sesi tersebut turut diadakan sesi bimbingan mentor oleh tiga orang panel jemputan Razak School Of Government (RSOG) iaitu YBhg. Mantan Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Dato’ Seri Farizan bin Darus; YBhg. Mantan Ketua Setiausaha, Kementerian Pertahanan, Dato’ Seri Halimi bin Abd Manaf dan YBhg. Mantan Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Dato’ Seri Dr Syed Omar Sharifuddin bin Syed Ikhsan.
Dalam perkembangan sama, terdapat tiga siri bagi Program Leading With Impact: Senior Leadership Programme For Land Administators Di Melbourne, Australia di mana Razak School of Government (RSOG) telah dilantik sebagai penyedia latihan (training provider).
Siri pertama atau sesi pengenalan telah diadakan di RSOG, Cyberjaya pada 6 September 2023, manakala siri kedua iaitu sesi pengalaman pembelajaran di Melbourne, Australia yang telah diadakan pada 9 hingga 13 Oktober yang lalu dan yang terakhir sesi ketiga iaitu sesi susulan yang telah diadakan pada hari ini.
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak | |
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DISINI >> |
Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.
Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online | |
Pencapaian Piagam Pelanggan | |
Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan | |
Kajian Kepuasan Pekerja |
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBhg. Dato' Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.
Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha, Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor, Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.
Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat di beberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Penyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..
Sila Klik Disini Senarai Data Terbit Keseluruhan Bagi Kerajaan Negeri Perak
Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here
We will reply all post within 5 working days. Thank you.
Click Here: e-Aduan Perak
Perak SUK Office Staff Directory System | |
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >> |
Please Click Here For The List Of Overall Published Data Of The Perak State Government.
The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.
Online Service Transaction Number Report | |
Client Charter Achievement | |
Customer Satisfaction Survey Report | |
Employee Satisfaction Survey |
Â