• Laman Utama
  • Kajian Kepuasan Pekerja
  • Berita Utama
  • Majlis Menandatangani Perjanjian Di Antara Kerajaan Negeri Perak dan Oratis Rx Sdn. Bhd. Untuk Melaksanakan Penggunaan Electronic-Medical Automated Supply System (e-MASS) : 26 Oktober 2015

Majlis Menandatangani Perjanjian Di Antara Kerajaan Negeri Perak dan Oratis Rx Sdn. Bhd. Untuk Melaksanakan Penggunaan Electronic-Medical Automated Supply System (e-MASS) : 26 Oktober 2015


Majlis Menandatangani Perjanjian Di Antara Kerajaan Negeri Perak dan  Oratis Rx Sdn. Bhd. Untuk Melaksanakan Penggunaan Electronic-Medical Automated Supply System (e-MASS)
YB Dato Seri Abdul Puhat bin Mat Nayan dan Pengerusi Oratis Rx Sdn Bhd Dato Dr Ismail Alias bertukar dokumen selepas selesai majlis MoU.

IPOH, 26 OKTOBER 2015 - Kerajaan Negeri Perak, menjadi negeri pertama yang akan melaksanakan penggunaan Electronic-Medical Automated Supply Sytem (e-MASS) bagi memudahkan pesara dan pegawai perkhidmatan awam Kerajaan Negeri Perak serta tanggungan yang layak untuk mendapatkan bekalan ubat atau alatan perubatan yang tidak dibekalkan oleh hospital atau klinik kerajaan.

Majlis menandatangi perjanjian persefahaman (MoU) ini disempurnakan oleh YB Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato' Seri Abdul Puhat bin Mat Nayan selaku wakil Kerajaan Negeri Perak dan En. Mohamed Salahudeen bin Sahul Hamid, mewakili Oratis Rx Sdn Bhd. (yang dahulunya dikenali sebagai Oratis Services Sdn. Bhd.) di Bilik Mesyuarat 1A, Unit Perancang Ekonomi Negeri, Aras 1, Bangunan Perak Darul Ridzuan.

Menurut YB Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato’ Seri Abdul Puhat bin Mat Nayan, penggunaan e-MASS dapat memudahkan lebih 5,000 pesara kerajaan negeri di seluruh Perak.

“Matlamat kita untuk meringankan beban pesara dan mereka tidak lagi perlu membuat tuntutan selepas mendapatkan bekalan mahupun peralatan perubatan di farmasi seperti sebelum ini.” kata Dato’ Seri Abdul Puhat bin Mat Nayan. 

Turut hadir ke majlis tersebut, YB Pegawai Kewangan Negeri Perak Dato Haji Mohd. Gazali bin Jalal dan Pengerusi Oratis Rx Sdn Bhd Dato Dr Ismail Alias.

e-MASS merupakan sistem yang dikendalikan oleh Oratis Rx Sdn. Bhd. sebagai perantara bagi kemudahan tersebut. Menerusi sistem ini, pesara dan juga pegawai perkhidmatan awam Kerajaan Negeri Perak serta tanggungan yang layak tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan terlebih dahulu bagi kemudahan perubatan yang tidak disediakan oleh hospital / klinik kerajaan. Untuk maklumat lanjut dan semakan kelayakan boleh berhubung terus dengan Oratis Rx Sdn Bhd di talian 1 800 88 6627.

Sebagai permulaan, kemudahan perubatan melalui e-MASS akan dilaksanakan kepada pesara Pegawai Kerajaan Negeri Perak, ahli dan bekas ahli Dewan Undangan Negeri Perak serta tanggungan mereka yang layak. Kemudahan ini juga akan diperluaskan kepada pegawai yang sedang berkhidmat dan juga rawatan dialisis di masa akan datang.

Kerjasama yang dijalinkan dengan Oratis Rx Sdn. Bhd. membuktikan keprihatinan Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan dalam menjaga kebajikan anggota kerajaan negeri.

Majlis Menandatangani Perjanjian Di Antara Kerajaan Negeri Perak dan  Oratis Rx Sdn. Bhd. Untuk Melaksanakan Penggunaan Electronic-Medical Automated Supply System (e-MASS)

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, menyampaikan kata-kata aluan sempena Majlis Menandatangani Perjanjian Pelaksanaan Electronic Medical Automated Supply Sytem (e-MASS). 

Majlis Menandatangani Perjanjian Di Antara Kerajaan Negeri Perak dan  Oratis Rx Sdn. Bhd. Untuk Melaksanakan Penggunaan Electronic-Medical Automated Supply System (e-MASS)

YB Dato' Seri Abdul Puhat bin Mat Nayan menandatangi MoU antara Kerajaan Negeri Perak bersama pihak Oratis Rx Sdn. Bhd.

Majlis Menandatangani Perjanjian Di Antara Kerajaan Negeri Perak dan  Oratis Rx Sdn. Bhd. Untuk Melaksanakan Penggunaan Electronic-Medical Automated Supply System (e-MASS)

Pengerusi Oratis Rx Sdn Bhd Dato Dr Ismail Alias semasa sidang media selepas selesai majlis tersebut

Sumber: Korporat, SUK Perak.

Hakmilik © 2020 Kerajaan Negeri Perak. Kemaskini Terakhir : Selasa 17 November 2020, 10:26:58.
Paparan Terbaik: 1600 x 900 Piksel melalui Mozilla Firefox dengan resolusi SUSUN ATUR RESPONSIF.
Senarai Direktori
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DiSINI >>
 
Direktori Umum
stars Direktori 2020 Pejabat-Pejabat Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan
stars Senarai Ketua-Ketua Jabatan Negeri / Pejabat Daerah dan Tanah / Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Perak

 

 

Galeri Arkib

Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

 

Statistik / Perangkaan

Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
ppp Kajian Kepuasan Pekerja
Aduan Rakyat
Sebarang aduan di Negeri Perak hendaklah menerusi saluran yang disediakan disini

Pihak kami akan menjawab semua kiriman dalam tempoh 5 hari bekerja. Terima kasih.

Klik Disini: e-Aduan Perak
QR Code

https://www.perak.gov.my

Pautan Agensi

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBrs. Puan Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha; Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato’ Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor; Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) – Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat dibeberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Peyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

Agency Links

People's Complaints

Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

We will reply all post within 5 working days. Thank you.

Click Here: e-Aduan Perak

Directory List
Perak SUK Office Staff Directory System
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
 
General Directory
stars 2020 Directory of Perak Darul Ridzuan State Government Offices
stars List of Heads of State Departments / District and Land Offices / Perak Local Authorities

 

Statistics / Analysis

The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

transaksi online Online Service Transaction Number Report
ppp Client Charter Achievement
ppp Customer Satisfaction Survey Report
ppp Employee Satisfaction Survey
Archive Gallery

Here are the archive collections :

arkib News Archive arkib Policy Archive