8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik : 1 April 2016

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik
Penerima-penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2015 bergambar kenangan bersama YAB Dato' Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

IPOH, 1 APRIL 2016 - YB Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan menyeru penjawat awam khususnya di Negeri Perak agar menerapkan nilai-nilai seperti keterbukaan, turun padang, musyawarah, kekitaan serta perkongsian strategik yang sering ditonjolkan dalam kepimpinan YAB Menteri Besar Perak kerana ia merupakan pembolehutama dalam menentukan kejayaan konsep Merakyatkan Perkhidmatan Awam.

“Program pemukiman YAB Menteri Besar Perak yang telah dilaksanakan baru-baru ini telah menjadi penanda aras, apabila pendekatan ini terbukti adalah yang terbaik, bagi mendekatkan diri serta merakyatkan perkhidmatan awam terus kepada rakyat. Program ini menuntut komitmen sepenuhya dari semua penjawat awam supaya hasrat YAB Menteri Besar untuk sama-sama menghayati denyut nadi masyarakat dapat dirasai.”kata YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan ketika  menyampaikan ucapan sempena Maljis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) Tahun 2015 yang berlangsung di Dewan Bankuet Bangunan Perak Darul Ridzuan.

Dalam ucapan beliau, YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan turut menyeru agar semua penjawat awam di Negeri Perak mempraktikkan lapan prinsip yang disarankan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia ketika Majlis Persada Perkhidmatan Awam (MAPPA) Ke-14 iaitu bagi melahirkan penjawat awam terbaik. YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan berkata,  8 prinsip tersebut adalah :-

  1. BERILMU - Penjawat awam hendaklah sentiasa memastikan mereka sentiasa berilmu pengetahuan, kreatif, inovatif dan mampu menjadi contoh kepada masyarakat.
  2. KEBOLEHPERCAYAAN – penjawat awam harus menyelami serta mempraktikkan sifat jujur, amanah, integriti, dan diyakini serta mempunyai nilai – nilai murni sejagat yang dipercayai oleh masyarakat.
  3. BUDAYA AMALAN KERJA TERBAIK – Penjawat awam harus bersungguh dan sentiasa serius dalam pekerjaan, fokus, disiplin, tepati masa dan mempunyai kemahiran serta kompetensi tinggi supaya dilihat sebagai satu kumpulan yang dinamik, progresif dan berupaya mendepani masalah.
  4. SEMANGAT PATRIOTIK – Penjawat awam harus mempunyai perasaan mencintai dan memiliki perjuangan patriotik untuk memartabatkan negara.
  5. BUDAYA KEBERHASILAN YANG BERTERASKAN OUTCOME BASEIaitu keperluan bagi penjawat awam untuk meningkatkan mutu dan kualiti kerja yang bersandarkan kepada petunjuk prestasi utama (KPI) dalam menghasilkan prestasi kerja yang unggul dan cemerlang.
  6. BUDAYA KREATIVITI DAN INOVASI – Penjawat awam perlu menampilkan pelaksanaan tugas yang lebih kreatif dan inovatif  bagi menyahut cabaran untuk memenuhi jangkaan rakyat yang semakin bertambah, pelbagai dan sentiasa berubah.
  7. NILAI TAMBAH DAN KOMPETENSI – Penjawat awam perlu dari semasa ke semasa berusaha untuk meningkatan kemahiran diri.
  8. PEMUAFAKATAN KERJA – Semua penjawat awam harus bergerak sebagai satu pasukan , meninggalkan amalan kerja secara silo. Semua pihak perlu muafakat dan saling bantu-membantu.

Dalam masa sama, YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan juga turut berpesan agar penjawat awam di negeri Perak perlu menghindari beberapa tabiat buruk  di dalam perkhidmatan awam seperti penafian  dimana penjawat-penjawat awam sentiasa  menafikan tentang kelemahan-kelemahan tadbir urus yang diadukan, sikap sombong, sifat mudah berpuas hati, kebergantungan terhadap orang lain, dan nilai (value) yang menegaskan tanggungjawab pelaksanaan tugas dengan penuh akauntabiliti.

Diakhir ucapan beliau , YB Dato’ Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan turut mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada kesemua 84 orang pegawai yang menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Tahun 2016 dan beliau  berharap agar semua penerima akan lebih cemerlang sebagai peneraju perubahan ke arah transformasi perkhidmatan awam Negeri Perak.

Kesemua penerima APC Tahun 2015 menerima Sijil Simpanan Premium dan Sijil Anugerah Cemerlang yang disampaikan sendiri oleh YAB Menteri Besar Perak, Dato’ Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

Penerima-penerima yang terpilih merupakan, anggota penjawat awam daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri(54 orang), Pejabat Kewangan Negeri Perak(8), Jabatan Mufti Perak( 3), Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Perak(11) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Perak(8)  yang telah mempamerkan prestasi cemerlang dalam perkhidmatan sepanjang tahun 2015.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Seri Abdul Puhat Bin Mat Nayan ketika menyampaikan ucapan sempena Majlis APC Tahun 2015 di Dewan Bankuet.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

YBhg. Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Dato' Haji Abu Bakar Bin Haji Said mewakili kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang menerima Anugerah Sijil Terampil 2015.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

Puan Mai Nurulhuda Binti M Azhar dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri  menerima Sijil Anugerah APC Tahun 2015 yang disampaikan oleh YAB Dato' Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik

Timbalan Pengarah (Pendaftaran) Pejabat Tanah dan Galian Perak, En Zulazlan Bin Abu Hassan menerima Sijil APC 2015 disampaikan YAB Menteri Besar Perak.
8 Prinsip Bagi Melahirkan Penjawat Awam Terbaik Penerima APC 2015 menerima ucapan tahniah daripada YAB Menteri Besar Perak, Dato' Seri DiRaja Dr. Zambry Bin Abd Kadir.

Sumber: Korporat, SUK Perak.

Hakmilik © 2020 Kerajaan Negeri Perak. Kemaskini Terakhir : Khamis 26 November 2020, 18:25:53.
Paparan Terbaik: 1600 x 900 Piksel melalui Mozilla Firefox dengan resolusi SUSUN ATUR RESPONSIF.
Senarai Direktori
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DiSINI >>
 
Direktori Umum
stars Direktori 2020 Pejabat-Pejabat Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan
stars Senarai Ketua-Ketua Jabatan Negeri / Pejabat Daerah dan Tanah / Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Perak

 

 

Galeri Arkib

Berikut adalah himpunan-himpunan Arkib :

arkib Arkib Berita arkib Arkib Dasar/Polisi

 

Statistik / Perangkaan

Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.

transaksi online Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online
ppp Pencapaian Piagam Pelanggan
ppp Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan
ppp Kajian Kepuasan Pekerja
Aduan Rakyat
Sebarang aduan di Negeri Perak hendaklah menerusi saluran yang disediakan disini

Pihak kami akan menjawab semua kiriman dalam tempoh 5 hari bekerja. Terima kasih.

Klik Disini: e-Aduan Perak
QR Code

https://www.perak.gov.my

Pautan Agensi

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan)

YBrs. Puan Nor Sham Binti RahmanJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBrs. Puan Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.

Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha; Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Setiausaha Kerajaan Negeri Perak

ss suaidiJawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato’ Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor; Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.

Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan)

TIMBALAN UPENJawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) – Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat dibeberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Peyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..

Agency Links

People's Complaints

Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here

We will reply all post within 5 working days. Thank you.

Click Here: e-Aduan Perak

Directory List
Perak SUK Office Staff Directory System
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >>
 
General Directory
stars 2020 Directory of Perak Darul Ridzuan State Government Offices
stars List of Heads of State Departments / District and Land Offices / Perak Local Authorities

 

Statistics / Analysis

The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.

transaksi online Online Service Transaction Number Report
ppp Client Charter Achievement
ppp Customer Satisfaction Survey Report
ppp Employee Satisfaction Survey
Archive Gallery

Here are the archive collections :

arkib News Archive arkib Policy Archive