Executive Talk Dan Amanat Tahun Baharu 2021 YAB Menteri Besar Perak.: 1 Februari 2021.
YAB Menteri Besar Perak menyampaikan amanat Tahun Baru 2021.
IPOH, 1 Februari 2021- Sempena Executive Talk dan Amanat Tahun Baharu 2021 YAB Menteri Besar Perak, Dato’ Saarani bin Mohamad menekankan lima aspek yang perlu diberi fokus sepanjang tahun 2021.
Kesemua lima fokus ini juga merupakan kunci kepada agenda penting Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan. Lima fokus tersebut adalah seperti berikut:-
YAB Menteri Besar menyarankan agar kerajaan negeri melihat peluang-peluang penjanaan hasil kepada negeri pada tahun 2021 tanpa memperkenalkan cukai-cukai baru yang boleh membebankan rakyat dan pemain industri. Pelbagai kaedah boleh difikirkan antaranya:-
YAB Menteri Besar menggariskan 3 pendekatan yang boleh diterapkan oleh penjawat awam negeri Perak dalam menambahbaik penyampaian perkhidmatan:
YAB Menteri Besar menegaskan bahawa Pembasmian kemiskinan perlu kembali menjadi agenda penting kerajaan. Projek-projek berimpak tinggi perlu dilipatgandakan bagi menangani isu kemiskinan, pengangguran dan mengurangkan jurang pendapatan.
YAB Menteri Besar menyifatkan bahawa Kerajaan Negeri akan memudah cara dan memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi atas usaha peningkatan infrastruktur digital dengan matlamat untuk menambah baik liputan dan kualiti perkhidmatan telekomunikasi untuk memastikan kesinambungan dan kepelbagaian infrastruktur dalam menyokong ekosistem digital serta memastikan perkhidmatan yang berkualiti disediakan kepada pengguna.
YAB Menteri Besar menuntut agar Kerajaan negeri komited untuk menjadi peneraju kelestarian sumber dan alam sekitar dengan mewujudkan suatu pelan yang holistik untuk mempromosikan agenda “Perak Bumi Lestari”. Agenda ini diharap mampu mengerakkan pembangunan negeri secara lestari.
Strategi melaksanakan agenda Perak Bumi Lestari saya gariskan seperti berikut:-
Kelima-lima teras utama tersebut disampaikan oleh YAB Menteri Besar Perak, Dato’ Saarani bin Mohamad dalam ucapannya pada Majlis Executive Talk dan Perutusan Tahun Baru 2021 yang dilakukan secara maya di Dewan Bankuet, Bangunan Perak Darul Ridzuan.
Turut hadir, YB Speaker Dewan Undangan Negeri, Dato’ Hj Mohamed Zahir bin Abd. Khalid; YB Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Ahmad Suaidi Bin Abd. Rahim; YB Penasihat Undang-Undang Negeri, Tuan Azmir Shah bin Zainal Abidin; YB Pegawai Kewangan Negeri, Dato' Zulazlan Bin Abu Hassan serta YB Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak.
Dalam perkembangan sama, ia merupakan majlis pertama yang dilakukan secara maya dengan melibatkan semua barisan ADUN, ketua jabatan negeri dan ketua jabatan persekutuan di negeri Perak.
Sistem Direktori Kakitangan Pejabat SUK Perak | |
Klik Sistem Direktori Kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk maklumat pengguna. Sistem ini disediakan di dalam versi BAHASA MELAYU SAHAJA. Untuk makluman sistem ini dapat dilayari melalui versi mozilla 8 dan IE8 ke atas sahaja. KLIK DISINI >> |
Senarai di bawah adalah Laporan Bilangan Transaksi Online yang digunakan oleh pengguna portal. Juga dilampirkan Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak untuk rujukan.
Laporan Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online | |
Pencapaian Piagam Pelanggan | |
Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan | |
Kajian Kepuasan Pekerja |
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) disandang oleh YBhg. Dato' Nor Sham Binti Rahman. Beliau berkelulusan L.L.B. (HONS) (UIA) dan D.P.A. (INTAN). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 15 September 1997 sebagai Penolong Pengarah, Unit Pengurusan Dan Profesional, Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam.
Beliau juga pernah berkhidmat di Bahagian Perumahan Awam sebagai Ketua Penolong Setiausaha, Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pengurusan) ialah sebagai Pegawai Daerah Muallim. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak disandang oleh YB Dato Ahmad Suaidi bin Abdul Rahim. Dilahirkan pada 11 Mac 1970 di Pantai Remis, Perak, beliau telah memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada 15 Januari 1996 dan pernah berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Negeri Selangor, Pengarah Pejabat Tanah dan Galian Negeri Selangor dan Pegawai Daerah di Hulu Selangor dan Gombak.
Beliau juga berkelulusan Ijazah Sarjana Informasi Global dan Telekomunikasi dari Universiti Waseda, Jepun dan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Bioteknologi dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Setiausaha Kerajaan Negeri Perak ialah sebagai Datuk Bandar Ipoh. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.
Jawatan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) disandang oleh YBrs. Puan Halizah binti Sipun. Beliau berkelulusan B.E (Hons) Fakulti Ekonomi dan Pengkhususan Bidang Analisis Ekonomi (UKM), Diploma Pengurusan Awam (INTAN) dan Sarjana Sains (Pentadbiran dan Pembangunan Tanah) (UTM). Beliau memulakan perkhidmatan dalam kerajaan pada 26 Mac 1996 sebagai Penolong Setiausaha di Unit Ekonometrik, Bahagian Analisa Ekonomi dan Antarabangsa, Kementerian Kewangan Malaysia. Beliau juga pernah berkhidmat di beberapa jabatan seperti SUB Bahagian Khidmat Pengurusan Pejabat SUK, Timbalan Setiausaha Bahagian Cawangan Pengurusan Projek dan Penyelarasan Kementerian Kesihatan Malaysia. Jawatan terakhir beliau sebelum dilantik ke Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (Pembangunan) ialah sebagai Pegawai Daerah dan Tanah Kinta. Emel : Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..
Sila Klik Disini Senarai Data Terbit Keseluruhan Bagi Kerajaan Negeri Perak
Any complaint in the State of Perak must be through the channel provided here
We will reply all post within 5 working days. Thank you.
Click Here: e-Aduan Perak
Perak SUK Office Staff Directory System | |
Klik Perak State Secretary's Office Staff Directory System for user information. The system is available in version ENGLISH ONLY. For information this system can be browsed through mozilla 8 and IE8 versions and above only. CLICK HERE >> |
Please Click Here For The List Of Overall Published Data Of The Perak State Government.
The list below is the Online Transaction Number Report used by portal users. Also attached is the Client Charter Achievement for the Perak State Secretary's Office for reference.
Online Service Transaction Number Report | |
Client Charter Achievement | |
Customer Satisfaction Survey Report | |
Employee Satisfaction Survey |
Â